Posting Menarik

Disediakan oleh : Unknown Khamis, 16 Oktober 2014

SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN

disediakan oleh : Mohamad Izzat bin Abdul Fatah (19DIP14F1012)

Komponen utama sistem kerajaan :

1.MAJLIS RAJA-RAJA

-dianggotai 9 sultan dan 4 gabenor atau Yang Dipertua Negeri
- bertindak memelihara hak istimewa orang Melayu.
- bersetuju / enggan bersetuju kepada mana-mana undang-undang atau memberi   nasihat   tentang perlantikan mana-mana jawatan yang memerlukan persetujuan Majlis Raja-Raja.
cth jawatan: Ketua Hakim Negara, dua Hakim Besar, Hakim Mahkamah Agung, dua Hakim Mahkamah Tinggi, Ketua Audit Negara, ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Suruhanjaya Pilihan Raya yang merupakan suruhanjaya bebas.
- memilih atau memecat YDP Agong dan Timbalan YDPA.
- Persetujuan atau penolakan tentang adat istiadat agama Islam bagi seluruh Persekutuan Tanah Melayu, kecuali Sabah dan Sarawak.
- memikirkan polisi dan pembangunan negara.
- Mempersetujui atau tidak mempersetujui :
   apa-apa undang-undang yang mengubah sempadan sesuatu negeri serta menyentuh keistimewaan, kedudukan dan kemuliaan atau kebesaran raja-raja.
   apa-apa perbuatan, amalan atau upacara agama Islam meliputi seluruh semenanjung Malaysia.

2.Badan pentadbiran


-dijalankan oleh pentadbiran peringkat Persekutuan, kerajaan Negeri dan juga Tempatan.

 Kuasa Eksekutif Peringkat Persekutuan
-Kabinet: menggubal dan menjalankan dasar tertinggi negara.
-Terdiri daripada Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri dan Menteri - menteri Kabinet

Kuasa Eksekutif Peringkat Negeri
- Raja/Sultan/Yang Dipertua Negeri : berkuasa melantik Menteri Besar/Ketua Menteri
- memperkenankan perlantikan ahli-ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO)/Jemaah Menteri atas nasihat    Menteri Besar/Ketua Menteri.

- Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) : Raja/Sultan/YDP Negeri perlu melantik seorang Ketua Menteri/Menteri Besar untuk mengetuai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dari kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).
- tidak kurang daripada 4 orang ahli dari kalangan DUN.
-berperanan hampir sama seperti kabinet di peringkat persekutuan.


3.Badan perundangan :

definasi undang-undang
- merupakan set peraturan sama ada dipersetujui umum atau dibuat melalui badan perundangan ( badan statut) untuk melindungi , mengaturkan dan memelihara hak seseorang serta mewujudkan keharmonian sosial

 undang- bertullis dan tidak bertulis

Undang-undang bertulis
- sumber utama u di negara ini
- diluluskan oleh badan
- contoh
- perlembagaan persekutuan dan perlembagaan negeri
- akta - yang digubal oleh parlimen sejak september 1959
- enakmen – Undang-undang yang digubal oleh DUN kecuali negeri Sarawak
- ordinan – Undang-undang yang digubal oleh DUN Sarawak
- undang-undang yang digubal oleh Majlis Perundangan persekutuan antara 1946-1959
- undang-undang yang dibuat oleh YDA semasa perisytiharan darurat

Undang-undang tidak bertulis
- hanya digunakan jika tiada u bertulis dan tidak bercanggah dengan penerimaan masyarakat
- tidak diluluskan oleh badan perundangan
Contoh
- prinsip undang-undang lazim ( common law )
- keputusan mahkamah
- undang- Islam tidak bertulis
- Undang-undang adat ( Cina , India, Bumiputera , Perpatih , dan Temenggung
- Undang-undang Hindu


 Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu
- ordinan u sivil dan jenayah diterima di TM sepenuhnya pada tahun 1956
- di Sabah dan Sarawak , Ordinan Undang-undang kecil dan Ordinan U Sawarak dan Sabah diterima mulai pada tahun 1922
- namun demikian Undang-undang adat kaum peribumi masih diakui di Sabah dan Sarawak iaitu masih wujud mahkamah bumiputera

Undang-undang Malaysia kini
- Undang-undang bertulis menjadi teras perundangan negara ini
- Undang-undang adat dan Undang-undang lazim digunakan jika tiada u bertulis yang meliputi perkara yang dipertikaikan
- fungsi Undang-undang tidak bertulis semakin berkurang kerana semakin banyak Undang-undang bertulis digubal
- Undang-undang bertulis mengamalkan doktrin duluan kehakiman

Common law (Undang-undang lazim )
- pada awalnya dipraktikkan di Britain
- hakim mengisytiharkan kewujudan undang-undang yang lazim terdapat dalam adat tempatan
- hakim biasanya merujuk kepada keputusan kes yang terdahulunya sebagaai panduan
- hal ini menggalakkan perkembangan doktrin duluan kehakiman
- common law bukan sumber undang-undang yang penting di negara ini
- ianya hanya digunakan apabila :
- tidak terdapat statut (Undang-undang bertulis ) tentang sesuatu perkara yang dipertikaikan di mahkamah
- Peruntukan common law bersesuaian dengan kegunaan tempatan

Perundangan kecil
- digubal oleh kerajaan tempatan
- hanya sesuai bagi kegunaan tempatan
- kelemahan – mungkin diluluskan sewenang-wenangnya oleh PBT dan tidak mempunyai kawalan yang berkesan

Undang-undang subsidiari
- ditetapkan oleh seseorang menteri
- menteri diberikan kuasa untuk membuat undang-undang itu dibawah sesuatu akta.

4.Badan kehakiman :

Mentadbir keadilan secara saksama
Tempat penyelesaian pertikaian
Membatalkan undang-undang yang bercanggah dengan perlembagaan

Memerlihara hak warganegara daripada sebarang pencabulan oleh pihak kerajaan
Mengesah dan mentafsirkan sesuatu undang-undang

Badan Kehakiman (Judicirial)

adalah badan  yang menjalankan kuasa kehakiman di negara ini.
Mengiktu Perkara 121 (1) Perlembagaan Persekutuan
kuasa kehakiman bagi Persekutuan adalah terletak di Mahkamah Tinggi di Malaya dan Mahkamah Tinggi di Borneo dan juga mana-mana Mahkamah bawahan yang telag diperuntukkan undang-undang Persekutuan.

Kuasa-kuasa kehakiman dinegara ini terleatk di Mahkamah Agong, Mahkamah Rayuan, Mahkamah-Mahkamah Tinggi dan mahkamah-Mahkamah Bawahan.
Bagi menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Hakim, ianya mestilah tidak terpengaruh atau menyebelahi mana-mana pihak, kebebasan untuk menjalankan tugas-tugas hendaklah terjamin.
Pihak kehakiman memstilah mempunyai kebebasan untuk bertindak sebagai sebuah institusi. (Lihat rajah hirarki di negeri.)

Kehakiman merupakan satu BADAN hakim-hakim (body of judges) dalam satu sistem perlembagaan.
Dari segi kuasa dan peranan terdapat kehakiman berbeza-beza antara satu negara dan negara lain.
Para Hakim diberi kuasa mentafsir dan melaksanakan undang-undang dengan kuasa atau autoriti yang diberikan kepada mereka.
Kuasa ini termaktub didalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia

DEMOKRASI BERPALIMEN :RAJA BERPERLEMBAGAAN(YDPA)

Ketua negara persekutuan
Hanya boleh didakwa di Mahkamah Khas
Raja Permaisuri Agong menduduki tempat kedua selepas YDPA
Berkuasa dalam memelihara adat istiadat orang Melayu
Mengetuai pentadbiran agama Islam di negeri baginda
Ketua agama Islam di Pulau Pinang,Sabah,Sarawak dan Wilayah Persekutuan
Kuasa pemerintahan terletak di tangan YDPA tetapi kuasa eksekutif dijalankan oleh Perdana Menteri dan kabinetnya
Kuasa setakat diperuntukkan oleh Perlembagaan
Menjadi Panglima Tertinggi Angkatan Tentera Malaysia dengan kuasanya dilaksanakan oleh Majlis Angkatan Tentera
Mengisytiharkan darurat apabila keselamatan negara terancam
Memperkenankan rang undang-undang yang digubal di Parlimen sebelum menjadi undang-undang yang sah

Majlis Raja-Raja merupakan sebuah badan rasmi yang ditubuhkan mengikut Perkara 38 Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai tempat bagi Raja-Raja dan Yang di-Pertua - Yang di-Pertua Negeri bertemu dan berbincang. Dalam beberapa perkara yang tertentu, Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kerajaan supaya memperolehi nasihat daripada Majlis Raja-Raja. Urusan pemilihan dan perlantikan Yang di-Pertuan Agong juga terletak pada Majlis Raja-Raja. Selain itu, majlis ini merupakan kuasa tertinggi dalam hal ehwal Islam di Malaysia.


Pilihan Raya
Dalam sistem demokrasi berparlimen, rakyat ialah penentu kepada pembentukan kerajaan melalui pilihanraya umum yang diadakan setiap lima tahun sekali. Pilihan raya mula diperkenalkan di Tanah Melayu sejak sebelum merdeka di mana pilihan raya pertama Tanah Melayu telah diadakan pada tahun 1955.




Perlembagaan
Perlembagaan merupakan satu dokumen yang menggariskan undang-undang tertinggi negara dan prinsip-prinsip perjalanan pemerintahan sesebuah negara. Perlembagaan melambangkan kewujudan demokrasi berparlimen di Malaysia yang memberikan jaminan kepada pemerintah dan rakyat dari segi perlindungan, kedudukan, hak dan sebagainya.

Corak Pemerintahan
Mengikut amalan demokrasi, corak pemerintahan di Malaysia berbentuk pengasingan kuasa. Dalam hal ini, setiap badan telah dibahagikan tugas masing-masing mengikut kuasa yang diberikan. Badan perundangan berkuasa untuk membentuk rang undang-undang, badan pentadbiran berkuasa untuk menjalankan perkara pentadbiran negara dan badan kehakiman berkuasa menjalankan kuasa keadilan.

Kebebasan Asasi
Perlembagaan Persekutuan menyatakan setiap warganegara mempunyai hak dan kebebasan tertentu seperti kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan, kebebesan bergerak, larangan buang negeri dan sebagainya. Walau bagaimanapun kebebasan ini mempunyai had.

Kesimpulan


Pengamalan sistem demokrasi berparlimen mendatangkan banyak kebaikan kepada rakyat negara ini. Sejak diperkenalkan sehingga kini, ia telah mewujudkan suasana politik yang stabil.

Sila berikan Ulasan atau Komen

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

. Sejarah Malaysia

  • HEADING HERE

    PENGISYTIHARAN KEMERDEKAAN 1957
  • HEADING HERE

    PAHLAWAN TANAH MELAYU
  • HEADING HERE

    ROMBONGAN KEMERDEKAAN KE LONDON
  • HEADING HERE

    PENENTANGAN MALAYAN UNION
  • HEADING HERE

    PERJUMPAAN PERTAMA RAJA-RAJA

- Hakcipta Terpelihara © DUB1012 Pengajian Malaysia @ PMS2014 - DUB1012 - Dibawa oleh Blogger - Disediakan oleh Hapiz Serap - Tugasan daripada Politeknik Muadzam Shah